Učí se Vaše dítě podle dávno neexistujících osnov? Zbystřete!

Představte si, že by vám zubař chtěl vyměnit všechny bílé plomby za amalgámové, přestože se už dávno ví, že mohou škodit zdraví. Znělo by to absurdně? Stejně absurdní je výuka podle tzv. osnov, které byly zrušeny už v roce 2005.

Na jejich místě teď stojí tzv. Rámcový vzdělávací program (RVP). Rozdíl mezi osnovami a RVP je zásadní:

  • Osnovy učiteli diktovaly přesně, jakou látku musí v každém ročníku probrat. Bez prostoru pro tvořivost, bez ohledu na potřeby dětí. Výsledkem bylo hlavně biflování a mechanické odříkávání faktů.
  • RVP určuje cíle a dovednosti, kterých mají žáci dosáhnout, ale nechává na učiteli, jakou cestu zvolí. Učitel tak může výuku přizpůsobit třídě i jednotlivým dětem. Díky tomu se děti učí zdravěji – místo tupého memorování mohou rozvíjet kritické myšlení, samostatnost a schopnost využít znalosti v praxi. Dle RVP si každá škola sestavuje svůj Školní vzdělávací program (ŠVP).

Proč se namísto osnov zavedl Rámcový vzdělávací program?

Osnovy vedly k nadměrnému drilu a tlaku na zapamatování detailů místo porozumění, nezohledňovaly tempo ani potřeby dětí. Již před dvaceti lety se ve světě přecházelo na kurikula zaměřená na dovednosti (kompetence), ne jen znalosti, Česká republika proto v roce 2005 zavedla RVP (Rámcové vzdělávací programy), aby se školy posunuly do modernějšího a zdravějšího směru.

Signály, že se dítě učí spíš podle starých osnov

  • 📖 Biflování faktů – dítě se musí učit nazpaměť data, definice nebo seznamy, aniž by chápalo souvislosti.
  • 📝 Výuka je striktně daná učebnicí – učitel jede stránku po stránce, bez prostoru pro debatu, projekty nebo propojení s realitou.
  • Minimum volnosti – děti nemají možnost hledat vlastní cesty, tvořit nebo klást otázky.
  • Tlak na výkon – učitel musí za každou cenu stihnout všechno „předepsané učivo“, lpí na detailech, které již RVP nevyžaduje.
  • 👩‍🏫 Učitel mluví, děti zapisují – frontální výklad je jediná metoda, žádné skupinové práce, diskuse nebo badatelské aktivity.

 

Jak by měla vypadat výuka podle RVP

  • 💡 Důraz na pochopení souvislostí – dítě se učí, proč věci fungují, ne jen jak se jmenují.
  • 🎯 Rozvoj kompetencí – cílem je, aby dítě dokázalo samostatně přemýšlet, hledat řešení a spolupracovat.
  • 📚 Flexibilní práce s učivem – učitel může učit i jinak než podle učebnice, používá projekty, diskuze, hry ap. Učebnici může dokonce úplně zahodit.
  • 🧩 Individuální přístup – prostor přizpůsobit tempo a styl učení konkrétní třídě nebo dítěti.

 

📚 Jaký je rozdíl mezi učením podle osnov a podle RVP?

Názorné ukázky:
Dějepis podle osnov: „Vyjmenuj všechny české krále v přesném pořadí tak, jak vládli.“
Dějepis podle RVP: „Zamysli se, jak vláda Karla IV. ovlivnila život lidí a co z jeho doby přetrvalo dodnes.“

Matematika podle osnov: „Vypočti 15 příkladů na zlomky.“
Matematika dle RVP: „Máš pizzu rozdělenou na 8 dílků. Snědl jsi 3 dílky a kamarád 2 dílky. Kolik zbývá? Jak bys výsledek zapsal zlomkem?“

Ve zkratce by se dalo říci, že:

👉 Osnovy = dril a biflování, seznamy k zapamatování, jednotný přístup
👉 RVP = souvislosti, smysl a propojení s realitou, individuální přístup

 

Co dělat, když učitel dál učí podle „osnov“?

  • Ptejte se. Zajímá vás, jestli se ve třídě pracuje podle RVP.
  • Ověřujte. Každá škola musí učit dle ŠVP, který vypracovává dle pokynů RVP. ŠVP musí mít školy povinně od 1. 9. 2025 zveřejněny na svých webových stránkách. Pokud se Vám něco nezdá, můžete si ověřit, zda učitel nepožaduje po dítěti něco, co není uvedeno v ŠVP.
  • Pokud narazíte na zastaralý přístup, řešte to s učitelem, případně také s vedením školy – právě ono je zodpovědné za dodržování ŠVP a za to, aby ŠVP odpovídalo RVP.
  • Jako rodiče máte možnost aktivně vstoupit do dění i přes školskou radu.

Osnovy jsou už dvacet let minulostí. Pokud někdo učí podle nich, dělá totéž, co lékař, který by dál předepisoval zastaralé a škodlivé postupy. Rámcový vzdělávací program je tu proto, aby dal dětem šanci učit se srozumitelněji, moderněji a zdravěji!