
Představte si, že by vám zubař chtěl vyměnit všechny bílé plomby za amalgámové, přestože se už dávno ví, že mohou škodit zdraví. Znělo by to absurdně? Stejně absurdní je výuka podle tzv. osnov, které byly zrušeny už v roce 2005.
Na jejich místě teď stojí tzv. Rámcový vzdělávací program (RVP). Rozdíl mezi osnovami a RVP je zásadní:
Osnovy vedly k nadměrnému drilu a tlaku na zapamatování detailů místo porozumění, nezohledňovaly tempo ani potřeby dětí. Již před dvaceti lety se ve světě přecházelo na kurikula zaměřená na dovednosti (kompetence), ne jen znalosti, Česká republika proto v roce 2005 zavedla RVP (Rámcové vzdělávací programy), aby se školy posunuly do modernějšího a zdravějšího směru.
Signály, že se dítě učí spíš podle starých osnov
Jak by měla vypadat výuka podle RVP
📚 Jaký je rozdíl mezi učením podle osnov a podle RVP?
Názorné ukázky:
Dějepis podle osnov: „Vyjmenuj všechny české krále v přesném pořadí tak, jak vládli.“
Dějepis podle RVP: „Zamysli se, jak vláda Karla IV. ovlivnila život lidí a co z jeho doby přetrvalo dodnes.“
Matematika podle osnov: „Vypočti 15 příkladů na zlomky.“
Matematika dle RVP: „Máš pizzu rozdělenou na 8 dílků. Snědl jsi 3 dílky a kamarád 2 dílky. Kolik zbývá? Jak bys výsledek zapsal zlomkem?“
Ve zkratce by se dalo říci, že:
👉 Osnovy = dril a biflování, seznamy k zapamatování, jednotný přístup
👉 RVP = souvislosti, smysl a propojení s realitou, individuální přístup
Co dělat, když učitel dál učí podle „osnov“?Osnovy jsou už dvacet let minulostí. Pokud někdo učí podle nich, dělá totéž, co lékař, který by dál předepisoval zastaralé a škodlivé postupy. Rámcový vzdělávací program je tu proto, aby dal dětem šanci učit se srozumitelněji, moderněji a zdravěji!