Jednání se školou o potřebách vašeho dítěte může být stresující, zvláště když čelíte tlaku ze strany pedagogů nebo vedení. Naštěstí existují tipy, jak se na takové situace chytře připravit a výrazně tak změnit atmosféru i průběh schůzky!
„Chtěla jsem se vymezit proti množství domácích úkolů, které mé dítě dostává. V ředitelně na mě nastoupilo několik lidí a já cítila, jak mě odhodlání a síla opouští. Když spustili svou lavinu argumentů, najednou jsem všechny ty své zapomněla. Srdce mi tlouklo až v krku a tváře mi hořely. Nevyjednala jsem vůbec nic a odcházela z ředitelny naštvaná a ponížená.“
„Učitelka mateřské školky si se mnou domluvila schůzku, že je třeba něco pořešit kvůli synovi. Překvapilo mě, že v místnosti ale nebyla jen učitelka, ale i asistentka pedagoga a ředitelka. Co se to tu děje? říkala jsem si. Najednou se do mě všechny střídavě pustily, že syn vůbec nespolupracuje při společných aktivitách a že je zralý na psychofarmaka. Požadovaly po mě důkladnější psychologické vyšetření a medikaci. Ředitelka dokonce začala vyjmenovávat, která psychofarmaka by můj syn mohl užívat, ačkoliv na něco takového nemá vzdělání ani oprávnění. Syn měl diagnostikováno ADHD, vykazoval i lehce autistické rysy. Nejraději si hrál sám. Byl introvertní, nikomu neubližoval. Z jejich nátlaku jsem byla tak v šoku, že jsem prakticky nevěděla, co říci. Cítila jsem, jak se celá vnitřně třesu. Od té doby jsem na jednání s učitelkami posílala zásadně jen manžela. Zajímavé je, že s ním jednali úplně jinak. Uctivěji, s respektem, bez sebemenších známek nátlaku.“
Toto jsou příběhy skutečných žen.
Jak je vidno, při jednání se školou je často náročné udržet si sebevědomí a schopnost argumentovat, zejména pokud se ocitnete v situaci, kde je přítomna početní převaha ze strany školy nebo dokonce i zcela nepřípustné prvky nátlaku.
Na osobní schůzku s učitelem či vedením školy je proto dobré se předem připravit!
Předem si zjistěte, kdo bude na schůzce přítomen. Pokud nesouhlasíte s přítomností některých osob, máte právo jejich účast odmítnout!
Přítomnost sebevědomého partnera nebo jiné podpůrné osoby může změnit dynamiku jednání. Bohužel, někdy jsou pánové bráni s větším respektem, a tak může být užitečné mít někoho takového po svém boku.
Snažte se držet faktů a věcných argumentů. Emocionální reakce mohou být v takových situacích přirozené, ale udržení věcné roviny vám pomůže zůstat soustředění a věrohodní. Pokud cítíte, že vás zaplavují emoce a nejste schopna se věcně hájit, mějte pro tento případ domluvené znamení se svým partnerem, který může převzít slovo za vás. Pakliže pocítíte nátlak nebo jiné nevhodné jednání z protistrany, upozorněte dotyčného, že si tento způsob komunikace nepřejete.
Pokud máte obavy z nátlaku, můžete si průběh schůzky nahrávat, a to bez svolení a informování o něm! Umožňuje to § 88 NOZ. Funkci diktafonu dnes mají i mnohé chytré telefony. Nahrávka pak může sloužit jako důkazní materiál pro Českou školní inspekci nebo zřizovatele školy.
Připravte si body, které chcete na schůzce projednat. Pokud máte obavy, že byste mohli zapomenout nebo být zaskočeni, sepište si i své argumenty heslovitě na papír a vezměte si je s sebou. Ne, není to ostuda. Je to lepší než litovat poté.
Pokud cítíte, že je na vás vyvíjen tlak nebo že nemáte dostatek informací k okamžitému rozhodnutí, požádejte o čas na rozmyšlenou. Máte právo odložit rozhodnutí a poradit se s dalšími osobami!
Pokud se jedná o složitější téma nebo víte, že bude obzvláště těžké se vzájemně dohodnout, zvažte přizvání nezávislého odborníka, který vám může poskytnout podporu a nezávislý názor. Věděli jste, že jím může být například pracovník Pedagogicko-psychologické poradny?
Po schůzce si napište poznámky o tom, co bylo projednáno, jaké argumenty byly použity a jaké závěry byly dosaženy. To vám pomůže při případných dalších jednáních nebo při hledání další pomoci.
Uvědomte si, že jdete na jednání s dobrým úmyslem – hájíte zájmy svého dítěte. Připomínejte si své důvody a to, že máte právo na otevřenou a respektující komunikaci. Pokud se obáváte, že schůzku neustojíte, mohu Vás na ni mentálně připravit. Strach z autorit či z neschopnosti efektivní komunikace lze uvolnit – minimálně částečně – formou práce s podvědomím, a to i během jednoho online setkání se mnou. Dostanete také mentální hack, jak nepříjemné pocity před schůzkou srazit a udržet nervozitu na uzdě i v jejím průběhu.
Pokud se právě na osobní schůzku se školou chystáte, přeji hodně sil a štěstí!