„Dneska má ADHD skoro každý“, slýchám občas. Pohledem laika je dítě s ADHD neposedné, stále v pohybu, u ničeho dlouho nevydrží – není to ale typické pro všechny malé děti? A jak rozpoznat, zda jde jen o fázi vývoje anebo by se mohlo jednat o neurovývojovou poruchu?
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je neurovývojová porucha, která má několik charakteristických rysů. A ano, mnoho příznaků ADHD se může objevit i u dětí, které ADHD nemají, což může být pro laika matoucí.
Jak tedy rozpoznat „pouze“ divoké dítě od dítěte s ADHD? Na co se zaměřit dříve než vyhledáme odborníka, který může provést diagnostiku dítěte?
Poznaly jste v projevech své dítě? U malých dětí, cca do 3-4 let, může být takové chování i projevem jeho temperamentu a pouhou fází vývoje, proto odborníci neradi stanovují diagnózu dříve než v 7 letech. V některých případech jsou ale projevy jinakosti tak nápadné a výrazně stěžují život dítěte i rodičů, že lze diagnózu stanovit i dříve.
ADHD se vyskytuje častěji u chlapců, kteří bývají více hyperaktivní, kdežto dívky mají tendenci být více nepozorné.
Děti, které jsou „jenom divoké“, mohou mít občasné výbuchy energie nebo období nepozornosti. Mohou být nepozorné nebo hyperaktivní, když jsou unavené, hladové, vzrušené nebo ve stresu. U dětí s ADHD je ale toto chování konzistentní a dlouhodobé. Znamená to, že se s nepozorností, hyperaktivitou a impulzivitou dítěte potýkáte denně a napříč různými situacemi – tedy doma, u kamarádů, během různých aktivit, ve škole atd. Výjimkou, kdy je dítě s ADHD schopno se soustředit, je stav tzv. hyperfocusu, kdy se do nějaké činnosti zaberou natolik, že už ale nedokáží vnímat nic jiného – můžete na ně mluvit, mávat jim před očima, a přesto nevnímají, jejich omezená pozornost už je nepustí dále.
Dítě s ADHD běžný člověk na dětském hřišti nepozná. Museli byste s dítětem trávit celé dny, abyste viděli, že je nastaveno jinak.
Je těžké se s ním na čemkoliv domluvit, přimět dělat běžné povinnosti jako je například oblékání nebo čištění zubů a nepomáhá ani pozitivní přístup? Je často vůči vám v odporu? Neplní, na čem jste se domluvili? Toto chování je typické pro děti s ADHD. Je mnohem těžší přimět je k něčemu, co sami nechtějí dělat a mívají odpor k běžným povinnostem.
Pro lepší představu přikládám ještě několik příkladů z běžného života, které mohou odrážet typické chování nebo reakce dítěte s ADHD:
Dítě s ADHD je, řečeno s nadsázkou, jiný živočišný druh. Je jako lev, který má v sobě jistou divokost a dravost – a je to tak naprosto v pořádku. Chtít po dítěti s ADHD, aby způsobně sedělo a příliš se neprojevovalo, je jako zavřít lva do klece. Otázkou proto není jak na něj, ale jak s ním. A s tímto Vám velmi ráda pomohu.
__________________________________________________
Máte pocit, že ADHD má dneska každý? Nebo že popsané projevy jsou úplně normální projevy dítěte? Pokračujte prosím do článku ZDE>